Hoog water in Monschau

Op 9 januari is de eerste tocht in het nieuwe jaar geweest. Terwijl de zandzakken in Limburg uitgedeeld werden, zag ik zaterdagavond de Ruhr op 125 cm staan. Dat zal wel wat zakken dacht ik, maar het tegengestelde gebeurde: 145 cm op de peilschaal op internet! (uiteindelijk 175 cm zum stern)

 

Zondagochtend om 7:45 uur naar de carpoolplaats in Moergestel, Koen en Michiel hadden daar afgesproken met Piet en Peter van Kano club Tilburg. In Monschau aangekomen zagen we al snel dat er inderdaad veel smeltwater was, en in Monschau zelf lag ook nog een flink pak sneeuw.

 

een indruk van het water, deze duitsers hebben op dezelfde dag gevaren:

foto´s van de activiteit


Vooraf hebben we de stuw en stad verkend, en het zag en indrukwekkend uit. Deze waterstand maak je niet vaak mee. (175cm op de peilschaal in de stad). Piet besloot niet in te stappen, dit was te heftig voor hem. We hebben bij Kalterherberg omgekleed, en zijn snel het water ingegaan. Piet reed naar het wasbord waar hij ons op zou vangen voor een eerste stop.

Op het water waren flinke golven die in het begin pijn deden aan je wangen. Bij het eerste bruggetje ging het bij Michiel verkeerd, en ook het eskimoteren wilde niet lukken. Zwemmen mag hier niet dacht hij, en hoestend en proestend kwam hij weer boven. Nog niet bijgekomen werd de boot door een wals gepakt en bleef Michiel plakken. Na een minuutje hangen liet hij zich eruit te spoelen en met een loop kwam hij eruit. Weer wilde de boot niet recht en kwam hij proestend boven. Dit was niet zijn dag en besloot uit te stappen. Met zijn kayak als slee achter zich liep hij de rivier af naar het wasbord. Koen en Peter hadden inmiddels pijnlijke handen en stapten snel weer in.

Koen verteld verder:

Michiel hadden we net een paar keer zien rollen, met dit water niet erg prettig. Waarschijnlijk een combinatie van spanning en het feit dat alweer een tijdje geleden dat hij wat serieuzer gevaren had. Dit heeft hem doen besluiten uit te stappen.Terwijl Michiel aan zijn voettocht naar de parkeerplaats begon bij gingen Peter en ik naar het wasbord. Het stuk tot aan het wasbord was iets makkelijker dan het stuk wat we reeds gevaren hadden. Af en toe nog wel een flinke versnelling.


Hetgeen deze rivier erg moeilijk maakt met deze hoge waterstanden is het continue karakter van het water. Er zijn eigenlijk bijna geen rustmomenten. De kleine keerwaters die er dan wel zijn, zijn meestal omgeven door takken. Hierdoor moet je wel erg zeker zijn om deze te halen om niet in de problemen te komen met de takken.


Uiteindelijk zijn we bij de parkeerplaats aangekomen, we hadden hier niet lang voor nodig, het water had immers een behoorlijke stroomsnelheid. Piet was er reeds met de auto en we hebben hier op Michiel gewacht voordat we verder zouden gaan. Toen Michiel aangekomen was besloot hij niet meer in te stappen voor het laatste traject. Samen met Piet heeft Michiel mijn Bus opgehaald.


Peter en ik zijn inmiddels verder gevaren, Het wasbord is indrukwekkend maar viel verder wel mee. Hierna op weg naar de stad. We waren gewaarschuwd voor de eerste stuw. Ik weet dat deze met hoog water over rechts goed te varen is, maar met deze waterstanden had ik de Rur nog niet gevaren. Vooraf besloten deze dan maar om te dragen. Mede omdat ik eigenlijk nog nooit echt met Peter had gevaren. Net toen we wilden uitstappen zagen we twee Duitsers de stuw varen zonder problemen. Dit hadden ze vaker gedaan. Omdat mijn vermoeden over rechts hierdoor bevestigd werd besloten we de stuw te varen. Dit was geen probleem, alhoewel we door de snelheid van het water niet zover rechts kwamen als we wilde.


Verder door de stad was het varen niet echt moeilijk, zoals nu eigenlijk overal op deze rivier bestond het traject uit hoge golven. Tot aan de kampioensmoordenaar. Zoals gebruikelijk kun je deze door de linkse opening varen. Hiervan midden  beginnen en dan schuin naar rechts naar beneden varen. Helaas, hier kon ik de boot niet houden en ging ik om. Eskimoteren, niet aan de hand. Ook Peter kwam er niet in de gebruikelijke positie vanaf en kwam met een eskimorol weet boven.


De bedoeling was door te varen naar de parkeerplaats voor Hammer. Toen we hier aankwamen waren ook Piet en Michiel er net met de auto’s. Omdat alles zo vlot was gelopen besloten we verder te varen naar het stuwmeer.


Onderweg kwamen we nog een slalomboot tegen, de punt van deze boot was er reeds afgebroken en het leek erop dat deze al een heel stuk hoger verloren was. We besloten deze boot mee te nemen naar beneden. Het laatste stuk hebben we dan ook rustig aan gedaan. De boot dobberde wel achter ons aan.Eerder bergen was niet praktisch omdat de plekken waar we mogelijkheden hadden om deze veilig te bergen niet makkelijk toegankelijk waren per auto. Dus uiteindelijk hebben we hem bij het stuwmeer pas eruit getrokken.


De boot maar in de bus geladen, we zouden wel op een forum zetten dat we een boot gevonden hadden. Na het omkleden kwamen er twee duitsers bij het stuwmeer. Ze tuurden een beetje over het water heen, dus ik vroeg maar of ze een boot zochten. Eigenlijk een peddel zeiden ze, maar een slalomboot waren ze ook kwijt. Ze waren dan ook blij te horen dat wij deze gevonden. Echter was de blijdschap van korte duur. Toen ik de deur van de bus opende zag hij dat zijn punt afgebroken was. Scheisse was de reactie! Daarna maar op weg naar huis, we waren lekker op tijd klaar, mede omdat het water zo snel stroomde en mede omdat de auto's al waren opgehaald. om 1500h waren we alweer op weg terug naar het Staalbergven


Uiteindelijk kan ik zeggen dat dit een erg leuke waterstand was, maar het is zeker dat deze rivier alleen maar voor de gevorderde kayaker is met deze waterstanden. Door zijn continue karakter wat eigenlijk over de hele rivier zo doorgaat en de snelheid hiervan wil je hier geen zwemmers hebben, Materiaal bergen wordt dan al bijna onmogelijk. Maar als je dit aan kan is dit een supermooi traject. Tot aan het stuwmeer varen is grappig, maar tot aan de parkeerplaats voor hammer is eigenlijk al voldoende om de leukste stukken te pakken.

foto´s

 

Activiteiten

Meer...

Volg ons:

op Twitter

op Facebook

 

oisterwijk kano staalbergven wildwater cursus trainingen tilburg kanopolo leye kayak beginnerscursus kanodriedaagse waterstanden frankrijk kajak begeleider sporter lier duitsland december monschau slalombaan afhankelijk nieuw trailer vindt wind clubhuis data kajakken laagdrempelig lichtjestocht verzamelen waarna wildwaterkanoën zeearend erft eskimoteren jouw klimwand moesten nadat november perspectief sportief $line biesbos biesbosch caches dieselkleur eten geocaching kernen korting later liet persoon prima sjors alvast betekend bever direct flink gekregen graag hondsberg instructies kaart kanoërs kano´s lichtjes lyon nodige regen slalom slovenië sporten verantwoordelijk verplicht vertrekken vind vlakwater volgend vooraf waarin waarvan warme 2018 aanstaande alpen ardennen beetje begeleiders exclusief freestyle gebied gedragsregels gezellige golf golven http inschrijving kanolier kennismaking klaar link meedoen mogen nooit pagina regio rustig schoon seksuele slechts sluis stroming tkbn volgt vonden wals welkom wijze zorg sault brenaz reusel ambleve canadees den bosch dutch oven hammer kano 3 daagse tilburg wild water wildwater kennismaking drie diredaagse kano drie daagse oisterwijk tilburg natuur tochtje foto video lovo kano sjors sportief goirle tilburg neuss reunie kano tilburg oisterwijk zandvanger ruhr sault brenas sjors sportief goirle gratis sporten jeugd oisterwijk tilburg wild water wildwater kayak beginner kano winterkamperen /chronoforms 2014 aanbod aandacht amel chronoforms driedaagse hottub huur kano 3 daagse tilburg wild water wildwater kanoavond kanoslalom kanotocht kayaker rhone schrijven toeren vanavond