Naast het kano varen zijn verschillende leden ook actief met andere buitensporten. Een aantal leden zijn actieve Geocachers en soms kun je de kanosport en een andere hobby zoals geocaching goed combineren. Het stond al een tijdje op het verlanglijstje om weer eens een keer per kano te gaan geocachen. Probleem is echter dat ik zelf geen auto heb om mijn kano te vervoeren, dus ik ben daarvoor afhankelijk van anderen. En niet alle leden van de kanovereniging zijn zo dol op geocaching als ik zelf ben. De oplossing kwam toen mijn mede-Heideroosje Anke dakdragers kocht voor haar auto. Die moesten natuurlijk uitgeprobeerd worden en er werd een datum geprikt, dat werd zondag 3 juli. Na een week vol storm en regen volgde er gelukkig een zonnige zondag.

We waren al vroeg op ??????t Staalbergven om onze kano??????s op te halen. De keuze voor vandaag was gevallen op een geocaching-trail waarvan de caches alleen per kano te bereiken zijn, in West-Brabant, vlakbij Steenbergen. Hier ligt een eeuwenoud krekengebied dat de Roode Weel heet, het is ooit ontstaan na een dijkdoorbraak. Het gebied doet qua uitstraling wel een beetje denken aan de Biesbosch, maar de kreken zijn hier over het algemeen wat minder breed. We hebben heel veel vogels gezien onderweg. Wij waren de enige kano??????s, wel waren er wat vissersbootjes, want dit is ook een populair gebied om te vissen.
De caches waren niet al te moeilijk te vinden, het was alleen jammer dat je voor de meeste wel je kano uit moest. En uitstappen in dit soort gebied is niet echt een succes. En het is ook lekker zoeken met je korte kanobroekje tussen de brandnetels.

De kanoroute door de Roode Weel is acht kilometer lang, maar wij besloten om de route uit te breiden met de caches langs de rivier de Steenbergsche Vliet. De Roode Weel en de Seenbergsche Vliet werden op de kaart verbonden door een sluis, genaamd de Blauwe Sluis of de Beatrixsluis. Het was vantevoren niet duidelijk of we hier per kano wel doorheen zouden kunnen. We moesten wel lachen toen we bij de ??????sluis?????? aan kwamen. Er is namelijk helemaal geen sluis meer. De voormalige sluis is gedempt en alleen de restanten van de draaideuren herinneren hier nog aan. We konden het gedempte stuk van ongeveer 100 meter lengte, makkelijk te voet overbruggen. Er lagen zelfs steigers en een trapje, dus blijkbaar doen meer mensen dit.

Op de Steenbergsche Vliet hadden we wind tegen en moesten we stroomopwaarts, dus het was wel even flink peddelen naar de caches. Hier was het ook drukker met grotere plezierjachten. We vonden hier drie caches, waarvan er twee ook alleen per boot bereikbaar waren, de piratencaches. Helaas konden we de bonus hiervan niet meer doen, want die lag te ver uit de richting en wij moesten terug naar het andere gebied, ook vanwege de tijd. De derde lag bij de restanten van wat ooit de aanlegsteiger was van het veer over de Vliet.
De terugweg naar de gedempte sluis ging een stuk sneller, want nu hadden we de stroming en de wind mee.

Terug op de Roode Weel, hebben we de serie daar nog afgemaakt. We hebben alle caches hiervan kunnen vinden, behalve nummertje 3, we denken dat die weggespoeld is, omdat alle andere caches snel gevonden waren.
Op het eindpunt stond de teller op 17 kilometer. Daar hebben we zo??????n 6 uur over gedaan. Onderweg vonden we 15 geocaches.

Het was een leuke dag, waarbij we onze hobbies kano????n en geocaching mooi hebben kunnen combineren.