Onder ons is een groep enthousiaste wildwatervaarders, die van november tot eind maart erop uit trekken naar de Ardennen of Eifel. Deze riviertjes hebben juist in die tijd de waterstanden die ze tot `wildwaterrivier' maken. In de zomertijd gaan ze door heel Europa om het echte wildwater op te zoeken, zoals op de Durance en de Ubaye.

In de ruim 20 jaar dat kano vereniging bestaat hebben zij altijd al een voorliefde voor wildwater gehad. of het nu varen is in de Eifel en Ardennen in de winter of van het voorjaar en zomer n de Alpen en Pyreneeën. Regelmatig gaat een groep leden op pad.

Het wildwater varen kent in principe 6 gradaties.

1. Licht stromend water
  2. Stroomt al iets harder, maar nog geen grote gevaren
  3. Wordt al iets gevaarlijker, en technischer
  4. Technisch wildwater, meer gevaren
  5. Zeer technisch, kan zeer gevaarlijk zijn
  6. Onbevaarbaar (al wordt dit door enkele toch wel gevaren)

Wildwater varen is niet iets wat je zomaar doet. Al hebben sommige mensen hier meer gevoel voor dan anderen. het is belangrijk om te leren keerwaters (rustiger stuk water dat in tegengestelde richting stroomt achter een obstakel) in en uit te varen. Dit zijn de plekken waar je rust kan vinden op het wildwater. belangrijk is dat je de boot goed kan kanten. In het begin is dit vaak wennen, maar na een paar keer zwemmen krijg je al snel door hoe het moet.

Het varen zelf is erg leuk, je leert om je boot gecontroleerd naar beneden te krijgen. en je al wat meer gevorderd dan komen er watervallen en de wat snellere en technische stroomversnellingen erbij. En elke keer als je vaart leer je weer wat bij. Ook is het natuurlijk prachtig, omdat je op plekken komt waar mensen normaal gesproken niet kunnen komen. Het is een geweldige manier om van de natuur te genieten.

Bij kanovereniging Oisterwijk worden alle klasse tot V gevaren. De beginnende vaarders kunnen instructie krijgen van gevorderde leden. Met name in de voorjaarsvakantie werpt dit zijn vruchten af.