Freestyle is nog een zeer jonge sport binnen het kanoën. De mensen die wildwater vaarden gingen in steeds kortere boten varen. In eerste instantie werden de achterdekken steeds platter en korter, waardoor het zogenaamde chandellen (dit is ondersnijden, waardoor de boot verticaal in water komt te staan) mogelijk was.

Dit heeft zich verder ontwikkelt naar kleinere boten die goed te controleren waren in walsen en golven. Het is tegenwoordig zelfs mee regel dan uitzondering dat de bootjes zich losmaken van het water, de zogenaamde aerials. Hoewel deze bootjes gemaakt zijn voor walsen en golven, zijn er ook tal van mogelijkheden bijgekomen voor vlakwater. Zo is het al mogelijk om te balanceren op de voor of achterpunt. Je boot staat dan verticaal in het water, en dit puur door de boot op de juiste manier te balanceren. Dit is dus ook perfect voor je bootgevoel.

Binnen kano vereniging Oisterwijk zijn er geen wedstrijdvaarders actief, maar zeker als de temperaturen van het water weer aangenaam zijn zitten veel leden weer te oefenen in hun Freestyle boot. En vaak worden diverse wildwatertochten met de Freestyle boot gevaren. Onderweg zijn dan genoeg mogelijkheden om te spelen.