25 Juni hebben we even wat testen gedaan met een weegschaal om te kijken hoeveel kracht er nu nodig is om de kajak met een bepaalde snelheid vooruit te trekken.
{youtube}j5IWrQwCRL8{/youtube}
Het filmpje
23 Juli 2010
Vandaag is het zover. We hebben alle onderdelen bij elkaar om het prototype in elkaar te zetten.
Het frame en wat andere onderdelen zullen nog van hout zijn. We willen eerst testen of de contructie goed is en de motor sterk genoeg is.
We hebben ervoor gekozen een aandrijving te maken met v-riem om zo grote schade bij vastlopen te voorkomen. De aandrijving zal 1:1 zijn. We kunnen eventueel de snelheid van de lier aanpassen door de grote van spoel aan te passen. Onze conclusie is ook dat naarmate het touw opgerolt wordt de snelheid zal verhogen. Hoeveel dit is zullen we vanavond hopelijk testen.
Voordeel hiervan is dat het systeem bij de start meer kracht kan leveren en naarmate je verder komt wordt de snelheid geleidelijk verhoogd.
Morgen kan ik vertellen of dit een totale mislukking is of een groot succes :)
24 Juli 2010
Het testen was een succes, het duurde even voordat we alles goed in elkaar hadden zitten, maar de test was hoopvol. Het systeem vertoonde weing trilling, hetgeen waar we toch bang voor waren.
We hebben geen testen meer kunnen doen op het water. Dit gaan we dinsdag de 27e doen.
Dan zullen we
1. weten of de houten constructie niet meteen uit elkaar valt
2. hopelijk de bevestiging krijgen dat de kracht die door het systeem geleverd wordt ons de juiste snelheid geeft.
We gaan het zien.