Al een aantal jaren gaan enkele leden van Kanovereniging Oisterwijk winterkamperen in de Biesbosch. Voor dit jaar was er een weekend in februari geprikt, maar toen was het zo??????n slecht weer (regen, wind en koud), dat het niet door kon gaan. De tweede optie was Pasen, maar helaas waren ook nu de weersvoorspellingen niet zo goed. Dus besloten we om dan maar 1 dag te gaan en het kamperen over te slaan. Op eerste paasdag, ??????s morgens vroeg verzamelden zich vijf leden (Koen, Miron, Ilja, Rens en ik) om naar Drimmelen te vertrekken.

Ilja, Rens, Miron en Koen gingen met z??????n vieren in de Canadees. En ik ging in een gewone kajak. We vaarden al meteen de verkeerde kant op en misten daardoor het overdraagpunt over de dijk bij de Amer. Daardoor moesten we eerst een heel stuk over de Amer peddelen met wind tegen. Toen we eindelijk in de Biesbosch waren, bleek het heel rustig te zijn. We kwamen slechts een paar andere kano??????s tegen, wat zeilbootjes en een paar motorboten. Heel anders dan in de zomer, wanneer het zo druk is, dat het eigenlijk niet meer leuk is. Nu hadden we bijna heel de Biesbosch voor ons alleen.
We vaarden over brede stukken water en via smalle kreekjes. Bij het bruggetje van Sint Jan stopten we om een geocache te loggen ?????? speciaal voor mij.

We hoopten een bever te zien, maar helaas waren ze allemaal paaseieren zoeken. Sporen en omgeknaagde bomen genoeg, maar de beesten liet zich niet zien. Het andere dier wat we graag wilden zien, was de zeearend. Maar ook die liet zich niet zien vandaag. We hebben wel wat kleinere roofvogels gezien, zoals buizerds. En de vogelaars Koen en Rens werden het er uiteindelijk over eens dat de vogel ??????met de gevorkte?????? staart de blauwe kiekendief moest zijn. Verder natuurlijk een heleboel eenden, reigers, futen, ganzen, zwanen en meerkoeten gespot.

Terwijl we moesten wachten tot de rondvaartboot gepasseerd was, kon ik mooi nog een cache loggen. Voor deze hoefde ik niet eens uit te stappen, want ik kon hem zo pakken vanuit mijn kano.

We kwamen ook nog langs de paalcamping waar we eigenlijk hadden willen overnachten: De Bevert. Dit zag er wel goed uit, dus hopelijk lukt het volgend jaar wel.
Ondanks dat het ??????s morgens heel slecht weer was, hebben we tijdens het varen maar een paar druppels regen gehad. Het zonnetje liet zich regelmatig zien en sommigen van ons zijn zelfs verbrand.

Op de terugweg vonden we de oversteekplaats over de dijk wel en konden we de Amer recht oversteken naar de haven. Ondertussen was het wel flink gaan waaien, dus dat was nog wel even stukje bikkelen. We hebben zo??????n 25 kilometer gepeddeld, dus dat was wel wat spierpijn waard.

Ondertussen was het etenstijd, dus zochten we een restaurant op in de haven van Drimmelen, met uitzicht op de Biesbosch. Hier lieten wij ons het eten goed smaken. Na het eten namen we afscheid van Ilja, die de andere kant op ging. En wij kropen in de blauwe bus van Koen om terug naar Oisterwijk te gaan. Op de terugweg barstte de voorspelde wolkbreuk los, dus toen waren we blij dat we niet in onze tentjes zaten. Al die regen leverde nog wel een mooie regenboog op. Het was een gezellige dag en we hebben heel lekker gevaren. Eigenlijk hadden we ook nog een stuk willen wandelen, maar daar zijn we niet eens meer aan toe gekomen.

Volgend jaar weer en dan hopelijk met overnachting, bevers en zeearend!

De Foto's

Maartje