Afgelopen zondag is weer de de eerste zwembad training van dit jaar geweest. Iets heel anders als buiten op trainen. Voor enkele nieuwe jeugdleden was dit ook de eerste ervaring met trainen in het zwembad. Zij zijn dit jaar gestart bij kanovereniging Oisterwijk.

????

Martijn en Tristan jullie hebben nu vanaf rond de zomervakantie buiten getraind, wat heb jullie geleerd? ????Vooral hoe je goed in een kano zit en rechtdoor varen. Ook hebben we de boogslag geleerd en hebben we aan kanopolo gedaan.???? ????Dit jaar zijn we met een nieuwe groep jeugd begonnen. De eerste periode staat de basis centraal; hoe houd je de peddel vast, vooruit en achteruit varen en natuurlijk de boogslag. Deze slag is helpt bij het doelgericht varen.

????

Iedere training word heeft een programma met een kort deel techniek en daarna een spel. Vaak is dit een variatie op kanopolo. Hierin werken we ook aan conditie en kracht. Natuurlijk is het gewoon ook heel leuk om te doen.???? Volgens jeugdtrainer Guy. Tristan en Martijn hoe vonden jullie het? ????Het was allemaal heel leuk alleen vonden we de lichtjestocht wel erg donker???? ????De lichtjestocht is een traditie waarbij we na de laatste buiten training van het seizoen met fakkels en lichtjes een tochtje in Oisterwijk varen. Tot twee jaar geleden was dit op de voorste stroom, doordat er daar nu niet meer genoeg water is en er obstakels in het water liggen hebben we deze verplaatst naar de achterste stroom. Dat is wel veel donkerder.????

????

Afgelopen zondag hebben jullie voor het eerst getraind in zwembad de leye, wat was er anders als buiten? ????Het was lekker warm, en we hebben gekanood zonder peddels.???? ????In het zwembad starten we met een aantal andere onderdelen. Allereerst het spatzeil, hierdoor komt er minder water in de kano. Het nadeel is wel dat je vast zit in de kano en er niet vanzelf uitvalt als je omgaat. Daarom is het belangrijk goed te oefenen hoe een spatzeil werkt. Verder gaan we aan de slag met stabiliteit. Beginnende kano????rs willen nog wel eens per ongeluk omslaan. Met verschillende oefeningen en slagen kun je dit heel goed leren voorkomen. Binnen in het zwembad kan dit ideaal.???? Tristan en Martijn wat hebben jullie geleerd? ????Ik ben voor het eerst met een spatzeil om gegaan, dat is best wel spannend???? zegt Tristan. Martijn heeft ook geleerd veilig met een spatzeil om te gaan. ????Het in het zwembad omgaan met de kano is gewoon leuk, en als de kano onderste bovenligt zit er lucht in en kun je als een haai door het water glijden???? zegt Martijn. Wat willen jullie de volgende keer leren. ????Met de kano vanaf de kant het water in glijden???? Dat zal zeker nog aanbod komen.

Meer foto????s van de zwembad training