30 mei was het weer zover, er werd weer water gelost op de stuwdam in Eupen. Inmiddels gaan we hier al weer een paar jaar heen om dit traject met de vele stuwen te varen.

Andre, Michiel en Ik zijn zondag om 07:30 vertrokken richting de Ardennen. We zouden enkele leden van Kano club Tilburg in Eupen ontmoeten. In Eupen aangekomen bleek dat onze Tilburgse mede EKC-ers Wim, Piet, Hans en Peter al bijna omgekleed waren.????Dat was dus snel omkleden zodat we de auto??????s konden omrijden. Het idee was om het traject vandaag tweemaal te varen. Gelukkig zijn er deze dag vele kano????rs aanwezig die ons een lift terug kunnen geven, zodat we onze twee auto??????s allebei op het eindpunt konden achterlaten.

????

We zijn uiteindelijk????als een van de eerste op het water, dit is erg fijn omdat er vaak zoveel vaarders op af komen dat het erg druk wordt in de keerwaters.???? Wel blijkt de drukte mee te vallen in vergelijking met andere jaren.

Het traject zelf is erg leuk, het is geen moeilijke rivier, maar de vele stuwen maken het aantrekkelijk. Het water was zeker bij de instap nog erg koud. Op zich niet vreemd aangezien dit uit een groot stuwmeer komt. Maar geen probleem, dit wisten we en waren er dus op gekleed.???? Het traject begint rustig, en eigenlijk is alles goed te overzien. Er liggen wel stenen in en wat laaghangende takken. Op zich levert dit geen problemen op, maar je zal er wel rekening mee moeten houden.????????Daarna volgen een aantal kleine stuwtjes, deze leveren allemaal geen probleem op. Je kan makkelijk achteruit naar de rand varen om het een en ander even te verkennen. Uitstappen is dus niet nodig.

Aangekomen in het stadje komt eigenlijk de gevaarlijkste stuw van alle. Hij is wel bevaarbaar, maar je moet ervoor zorgen dat je deze goed afvaart. Echter dit blijkt helemaal geen probleem te zijn, de stuw was netjes voorzien van een glijgoot, waardoor je veilig van deze stuw kon afvaren. Echter een enkele eigenwijze kanoer hebben we hier deze dag wel in de stuw zien zwemmen, gelukkig viel het allemaal mee. Na de stad kwam mijn inziens de leukste stuw, even kijken waar het meeste water ervan af komt en die nemen we. De stuw begint met een mooie schuine helling, even netjes boofen en dan zit er nog 1.5 meter vrij val in.

met zijn allen van de stuw afstuw nummer ???
Hierna kwamen nog enkele leuke stuwen en gingen we op weg naar het eindpunt. Voordat we hier waren toch nog een boom die onze vaarweg versperde.???? Vlug nog even omdragen. Hier was het snel boten opbinden en weer naar boven om het traject voor een tweede keer te varen. We hadden dit al vaker voorgenomen, maar dit was de eerste???? keer dat we het ook echt tweemaal hebben gedaan.

Daarna was het omkleden en nog even een hapje eten en een jupiler drinken in de friettent die op het eindpunt staat voordat we weer terug rijden naar Tilburg en Oisterwijk.

Volgend jaar weer.

Meer foto????s