Op 28 maart was het dan zover: de Rur in Duitsland! Het moment waarop ik als beginner mijn nieuwe vaardigheden kon testen op wildwater. Om 8.30 verzamelden we bij het clubgebouw en werden de spullen ingeladen. Een paar uurtjes rijden en we arriveren in het plaatsje Monschau, mooi gelegen aan de rivier de Rur. De Rur is populair onder kajakkers en het was het druk vanwege een wedstrijd. Veel mensen op de been en het weer was goed.

????

Ik heb geluk vandaag: er zijn 2 begeleiders om me te helpen de rivier af te zakken. Stapsgewijs volgen we de loop van de rivier door het dal. Het water is zo schoon dat er op verschillende plaatsen (gevlieg-)gevist wordt. Het dal ligt in de bossen, zodat er weinig wind is en het uitzicht steeds verandert. Het water is niet bepaald warm merk ik al snel. Gelukkig heb ik op advies van Andr???? toch maar mijn ringen af gedaan. Je bent ze anders zo kwijt!

De snelle passages op de Rur en de keerwaters vormen een grote uitdaging voor me, en binnen de kortste keren lig ik uit de kajak. Naar de kant zwemmen, even bijkomen, en weer gaan. De kick is des te groter op de momenten dat de snelle stukken wel goed doorkom en overeind blijf. Dankzij begeleiders Koen, Twan, Andr???? en Michiel weet ik steeds wat de beste route is en kan ik de rustige plekken achter rotsen en bomen opzoeken. Even uitpuffen is soms best lekker. Op hoge snelheid komen polyester kajaks van Duitse groepen voorbij. Tsjonge..

????

Ik merk dat ik er goed aan doe om zuinig met mijn krachten te doen. Het is helemaal niet nodig om je uit de naad te peddelen! Met tips van de anderen krijg ik wat meer controle over de kajak. Toch kan ik niet voorkomen dat het water nog een paar keer mijn anorak binnenstroomt. Gelukkig zijn de anderen steeds paraat om mijn lege kajak te halen.

????

Al met al een leuke dag die zeker voor herhaling vatbaar is!