Kanotochten van Mie Pieters in Heukelom, over Oisterwijk en met Moergestel als eindbestemming. Dat plan heeft Kano Vereniging Oisterwijk als bijdrage aan de viering van het jubileumjaar Oisterwijk 800. ??????We zien dit als een mooie kans om onze vereniging voor het voetlicht te brengen. Door de opzet van deze kanotocht brengen we de doelstelling van de viering van het jubileumjaar in de praktijk, namelijk de inwoners van de drie kernen dichter tot elkaar te brengen??????, aldus Guy de Kort.

De in 1981 geboren Guy de Kort is namens Kano Vereniging Oisterwijk de gangmaker achter het initiatief. De circa veertig leden tellende vereniging is al ruim twintig jaar actief in Oisterwijk. Sinds 2009 is de vereniging gehuisvest op het Staalbergven waar men over een eigen verenigingsgebouw beschikt, met een ontmoetingsruimte, kleedka

mers en een indoor-klimwand. Op het ven kunnen een slalombaan en velden voor het spelen van kanopolo worden uitgezet.

Woordvoerder Guy de Kort van Kano vereniging Oisterwijk werkt in Tilburg als sociaal-cultureel opbouwwerker. Maar in zijn vrije tijd is hij druk in de weer met het beoefenen van de kanosport en met verenigingsactiviteiten. Het gesprek voor deze aflevering in de langlopen de serie over Oisterwijk 800-activiteiten vindt dan ook plaats in het zwembad van sporthal de Leye. In de wintermaanden wordt hier op een zondag een maal per maand geoefend. Guy de Kort brengt de jeugd de fijne kneepjes bij van het kano????n, zoals omslaan en weer bovenkomen ?????? Luctor et emergo op z??????n???? Oisterwijks.???? Vanaf april tot en met oktober wordt geoefend op het Staalbergven. Alle inspanningen zijn gericht op het maken van mooie kanotochten op bergriviertjes in de landen in de buurt van Nederland, te beginnen met de Ardennen.

Maar in Oisterwijk en omgeving kan ook volop worden gekanood. Iedereen die wel eens door de natuur van Oisterwijk, Moergestel en Heukelom loopt, komt de kano????rs wel eens tegen. Het kano????n is hier uiteraard minder spectaculair, maar het is wel m????????????, benadrukt Guy de Kort. Vanuit de kano kan op een geheel eigen wijze van de natuur worden genoten. ??????Je ziet de natuur letterlijk van de andere kant??????, aldus Guy de Kort. De activiteit die Kano vereniging Oisterwijk in het kader van Oisterwijk 800 voor ogen staat noemt hij dan ook een ??????natuur kanotocht??????.

Hoewel het een en ander nog moet worden uitgezocht, gaat deze kanotocht er als volgt uitzien. Om te beginnen kan iedereen er aan deelnemen ?????? jong, oud, geoefend of volstrekte leek, dat maakt allemaal niet uit. Er worden kajaks en Canadese kano??????s gebruikt waarmee steeds twintig personen tegelijk het water op kunnen. Gestart wordt bij Mie Pieters in Heukelom. Vervolgens gaat het over de Voorste Stroom door Oisterwijk en langs de Hondsberg. De eindbestemming is Moergestel, het dorp dat aan de Reusel ligt. Van daar worden de deelnemers met de auto terug naar de start gebracht. Hindernissen onderweg, zoals de vistrappen en stuwen worden genomen door de kano??????s uit het water te halen. Kano????rs weten niet beter. ??????Dit vormt in de praktijk geen probleem??????, aldus Guy de Kort.

Belangstellenden in deelname aan de kanotocht kunnen dit alvast kenbaar maken aan Guy de Kort, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Nadere informatie komt te staan op de websites www.kvoisterwijk.nl en www.oisterwijk800.nl